Wyciekł plan agencji, która namawiała do dezinformowania ws. szczepionki Pfizer
Ofertę otrzymał m.in. niemiecki YouTuber Mirko Drotschmann. Agencja marketingu influencerów o nazwie Fazze zaoferowała mu zapłatę za promowanie informacji o tym, że śmiertelność wśród osób, które otrzymały szczepionkę Pfizer na COVID-19, była prawie trzykrotnie wyższa niż po szczepieniu AstraZeneca.
We Francji podobną ofertę otrzymał naukowy YouTuber Léo Grasset. Agencja zaoferowała mu 2000 euro, jeśli weźmie udział w jej akcji. Przekazano mu, że agencja działa dla klienta, który chce pozostać anonimowy.
Obaj influencerzy od razu sceptycznie podeszli do całej sprawy, jednak udawali, że są zainteresowani współpracą, aby dowiedzieć się więcej i otrzymali szczegółowe instrukcje dotyczące tego, co powinni opowiadać w swoich filmach. Poinstruowano ich, aby „zachowywali się tak, jakby byli zainteresowani tym tematem”. Mieli udawać, że spontanicznie udzielają rad w trosce o swoich widzów i że cała akcja nie jest opłacana.
Niejasne dane wyrwane z kontekstu
Agencja Fazze poinformowała influencerów, aby podzielili się historią we francuskiej gazecie „Le Monde” twierdząc, że dane takie uzyskali dzięki wyciekowi informacji z Europejskiej Agencji Leków. Dane, o udostępnienie których poproszono influencerów, zostały zebrane z różnych źródeł i wyjęte z kontekstu.
W krajach, z których pochodziły statystyki, większa liczba osób otrzymała w tym czasie szczepionkę firmy Pfizer, więc można się było spodziewać większej liczby osób umierających po szczepieniu firmy Pfizer. Influencerzy otrzymali również listę linków do udostępnienia, przede wszystkim artykuły o wątpliwej wartości merytorycznej.
Niedługo po ujawnieniu przez nich tych informacji, co najmniej czterech innych influencerów we Francji i Niemczech ujawniło publicznie, że również odrzucili próby zwerbowania ich przez Fazze – podaje BBC.
Nie wszyscy odrzucili propozycję
Tymczasem niemiecki dziennikarz Daniel Laufer zidentyfikował dwóch influencerów, którzy mogli skorzystać z tej oferty. To indyjski YouTuber Ashkar Techy, który zwykle robi żartobliwe filmy o samochodach i randkach, oraz brazylijski dowcipniś Everson Zoio, który ma ponad trzy miliony obserwujących na Instagramie.
Agencja Fazze jest częścią AdNow, firmy zajmującej się marketingiem cyfrowym, zarejestrowanej w Rosji i Wielkiej Brytanii.